Acció #4. Arxius personals: els meus documents
Aula de Creació amb Lola Arias i Marta Galán Sala
Al febrer de 2025 tindrà lloc una nova acció de l'Aula de Creació de L'Artesà, un laboratori de creació que busca relacionar espais per fomentar la creativitat i la transdisciplinarietat, practicar el risc i la reflexió. En aquesta ocasió, l'acció estarà en mans de Lola Arias, escriptora, directora de teatre i cinema, només quatre mesos després de rebre el International Ibsen Award, el reconeixement teatral més important del món. Per a aquest laboratori l’artista argentina convida l'artista catalana Marta Galán Sala a co-dirigir un taller en el qual explorar les possibilitats d’una creació teatral o performance a partir dels arxius personals que aportin els/les artistes participants amb l’objectiu d’investigar alguna problemàtica de rellevància col·lectiva en el present.
I què és un arxiu personal? Doncs pot ser una història familiar que secretament ens obsessiona, una col·lecció de fotografies, cartes que hem rebut i/o heretat (que pertanyen a algú/a altre/a però a les quals hi tenim accés), sons i/o àudios, entrevistes que tinguem desades en carpetes o arxius que hem anat acumulant sense saber molt bé per a què ni per què... Qualsevol d'aquests materials pot ser el punt de partida per explorar a través de l’escriptura i l'escenificació.
Aquesta proposta apunta envers un format documental mínim i essencial: l’artista a escena amb els documents del seu arxiu personal. Una forma de fer visibles aquestes investigacions que, de vegades, es perden en una carpeta sense nom al nostre ordinador. A partir d’aquest exercici d´indagació crítica en els arxius personals, permetem que allò aparentment personal prengui una dimensió col·lectiva. Investiguem així un contagi entre l’art conceptual, la investigació etnográfica, l’arxivística, el teatre-document, l´autoficció, etcètera…
Inscripcions
Per inscriure't hauries de fer-nos arribar una breu bio-trajectòria i un petit text de 900-1000 paraules que expliqui quin és el punt de partida de la teva investigació: una historia autobiogràfica o familiar, un arxiu que hagis anat acumulant sobre alguna altra persona i/o comunitat o moviment social, local i/o transnacional, o sobre un espai, una barri, una ciutat, etc. Pots utilizar fotografies, cartes, videos, diaris personal o qualsevol altre tipus de material que et pugui ajudar a reconstruir la història. Aquest document s'haurà de fer arribar a l'adreça de correu electrònic indicada en la confirmació d'inscripció a través de la plataforma online.elprat.cat
Aquí tens una petita guía de com organizar la teva presentació:
Sobre el Contingut:
1. Definició del camp/tema de la investigació. El teatre documental implica sempre una investigació personal sobre temes de rellevància col·lectiva en el present.
2. Motivació personal que ens impulsa a abordar aquesta investigació: Per què pensem que la investigació pot ser “útil” a nosaltres mateixes i a la societat?
3. Concreció dels casos i/o experiències que investigarem.
4. Concreció en relació als documents que utilitzarem: escrits, en vídeo, sonors, objectes… o bé una combinació de tots ells.
Sobre la forma:
1. Definició del dispositiu escènic: quins recursos escènics imagineu (d’ordre visual i plàstic, coreogràfic o performatiu, interpretatiu, musical, etc.).
2. Definició del nombre de persones que hi participaran i de quin serà el seu rol. Seran intèrprets o testimonis recol·lectats i presentats d´una altra manera (el propi testimoni a escena, vídeo-projeccions, veus en off, objectes personals, etc.?
Par tenir més informació sobre aquest format, podeu visitar la pàgina https://lolaarias.com/es/my-documents/
Lola Arias i Marta Galán
Lola Arias (Argentina) es escriptora i directora de teatre i cinema. És una artista polifacètica que, en les seves propostes escèniques i/o cinematogràfiques aplega persones de diferents orígens (veterans de guerra, refugiats, treballadors i treballadores del sexe, persones que han estat privades de llibertat, etcètera) en projectes de teatre, cinema, literatura, música o arts visuals de difusió internacional. Les seves obres més recents son: Los días afuera (2024), Happy Nights (2023), Lengua Madre (2022). I els seus llargmetratges més recents son: Reas ( 2024) i Teatro de guerra ( 2018), presentades en diferents contextos d’exhibició professional i competició internacional (Festival de San Sebastià, Festival L’Alternativa de Barcelona, La Berlinale, etcétera). L´any 2024 rep el màxim guardó Internacional de les arts escèniques, l’International Ibsen Award. La seva obra escènica s’ha presentat al Festival d'Avignon; el Lift Festival, Londres; el Under the Radar, Nova York; el Theater Spektakel, Zúrich; o el Festival Grec, Barcelona, entre molts altres.
Marta Galán Sala (Barcelona, 1973) és autora i directora de textos per a l’escena des de 1999, artista-educadora, docent a l´ESAD (Institut del Teatre) i gestora cultural. Actualment és la curadora i responsable del programa transversal IT Acció Social i Comunitària de l'Institut del Teatre i del programa de mediació artística Reverberacions IT Teatre Lliure (Teatre Lliure, Barcelona). Des del 2009 produeix, gestiona i dirigeix diferents projectes d´arts escèniques documentals i comunitàries amb persones i/o col·lectius no professionals. Destaquem: Morir d´amor aquí (Teatre Alegria, 2011), amb joves cantants de rap de la ciutat de Terrassa, Akana, un projecte escènic amb nens i joves gitanos i gitanes del barri de La Mina (Festival Grec, 2018), Forasters vindran... (Teatre Lliure, 2021), una recerca documental i comunitària sobre la migració interna dels anys 50 i 60 a Barcelona, Som aquí per millorar les nostres vides (Festival Grec, 2021), creat i protagonitzat per un grup de joves nouvinguts i, durant els darrers 8 anys, la direcció artística del Projecte Artístic Comunitari de l’Antic Teatre amb veïns i veïnes de més de 65 anys del barri de Sant Pere, Santa Catarina i La Ribera (2016-2024) amb qui estrena cinc espectacles i un documental; aquest projecte obté el Premi Honorífic Maria Josep Ragué als Premis de la Crítica 2022.